نکات طلایی در نگارش فیلم نامه
نکات فیلم نامه چیست و نکات طلایی آن کدام است؟
قدم های نخست آشنایی با نگارش و نکات فیلم نامه
یک فیلم نامه نویس برای نگارش یک فیلمنامه به طور معمول در ابتدا باید با زبان سینما و نکات طلایی فیلم نامه آشنایی کامل را داشته باشد که این آشنایی در قدم اول منجر به این می شود که نکات طلایی در یک فیلم نامه را به خوبی رعایت کند و بتواند تعریفی از ویژگی یک فیلم نامه خوب داشته باشد.
مهمترین ویژگی های یک فیلم نامه خوب چیست ؟
آن چه در شناخت یک فیلم نامه ی خوب مهم است، پیش طرحی از داستانی است که مخاطب آن را خواهد دید.
یعنی داستانی که قرار است نویسنده آن را بر روی کاغذ بیاورد و زیر ساختی از حضور عوامل در ساخت فیلم،شخصیت های داستان،مکان و زمان مربوط به فیلم نامه را به خوبی مشخص کند که هر کدام از این موارد به عنوان اصلی ترین بخش یک فیلم نامه محسوب می شود.
انواع طرح در فیلمنامه
1- پیش طرح
2- پیرنگ (طرح)
3- سیناپس
فیلم نامه چیست
نوشته ای است که در آن توصیفاتی از مکان،زمان،شخصیت ها و هر آنچه قرار است در یک داستان گفته شود قرار دارد.
اما نکات طلایی در نگارش فیلم نامه کدامند؟
1- آن چه که در یک فیلم نامه حرفه ای مطرح است استفاده نکردن از کلی گویی ها و تفکراتی که در ذهن میگذرد،زیرا توضیح زیادی باعث
می شود مسیر فیلم نامه به درستی طی نشود و در نهایت یک فیلم نامه ی خوبی نخواهیم داشت.
- 2- اصولا فیلم نامه باید به زبان حال نوشته شود و افعال جملات به صورت مضارع مستمر (می خورد، می رود و می رفت) باشد.
- 3- نویسنده گان در فیلم نامه های خوب به جزئیات توجه بیشتری دارند.
- 4- صحنه در فیلمنامه به عنوان محل وقوع رویداد اهمیت ویژه ای دارد اما مفهوم صحنه به لحاظ اصولی در یک فیلم نامه شامل بخشی از داستانی میشود که دارای وحدت زمان و مکان می باشد.
- (در ابتدای هر صحنه باید با جملات مکان + زمان + داخلی یا خارجی برخورد داشته باشیم)
- 5- هر فیلم نامه از یک یا چند سکانس تشکیل می شود و هر سکانس از یک یا چند صحنه تشکیل می شود.
- 6- یک فیلم نامه از سه بخش آغاز، میانه ( اوج )،پایان تشکیل شده است.
- یک فیلم نامه نویس برای خلق یک فیلم نامه خوب باید به تمامی موارد ذکر شده و موارد دیگری که در نگارش و اصول فیلم نامه نویسی مهم می باشد توجه کند .
-
نکته قابل توجه در نکات فیلمنامه
- موضوع داستان،سوژه و یا بن مایه ای ست که بهتر است هیچ اندیشه ای به آن نزدیک نباشد تا برای مخاطب جذاب تر باشد.
موقعیت ها و سوژه های واقعی
استفاده ی هوشمندانه از سوژه های ویژه
- گاهی فیلمنامه نویس برای انتخاب موضوع از داستان ها و سوژه های واقعی که شخصیت های واقعی در آن حضور دارند استفاده میکند که البته بهترین گزینه برای نگارش یک فیلم نامه همین اتفاق است.
- زیرا مخاطب با حوادث و یا شخصیت های حاضر در فیلم همزاد پنداری میکند در نهایت نتیجه ی فیلم به لحاظ ساختار نگارشی جزء بهترین فیلم نامه ها محسوب می شود، انتخاب از این سوژه ها و شخصیت های واقعی دو حالت دارد:
- 1- ممکن است شخصیت داستان ما برگرفته از داستان های تاریخی باشد و نویسنده صرفا زنده نگه داشتن شخصیت و وقایع تاریخی برایش اهمیت داشته باشد.
- 2- برگرفته از شخصیت های عادی در زندگی روزمره باشد،نگارش در این حالت کمی پیچیده تر است زیرا داستان باید جذاب باشد و مخاطب تا انتهای داستان بنشیند و با دقت آن را دنبال کند.
- دنبال کردن مخاطب در فیلم اگر کوتاه، بلند،مستند داستانی باشد ملزم به رعایت یکی دیگر از نکات ویژه در نگارش فیلم نامه است.
تقسیم بندی فیلمنامه ها
لزوم رعایت سه گانه در فیلمنامه نویسی:
1- آغاز
معرفی شخصیت ها،موقعیت صحنه و ارتباط شخصیت ها با یکدیگر و همچنین با مکان، ایجاد مسئله،بیان کردن هدف و بیان کردن راه حل برای رسیدن به هدف
2- میانه (اوج)
به وجود آمدن کنش ها و واکنش ها، تلاش برای رسیدن به هدف، گره افکنی میان ارتباط شخصیت ها، شکست خوردن در مسیر اهداف
3- پایان
تلاش نهایی و آگاه کردن مخاطب برای این که به هدفش رسیده و یا نرسیده، پیامدها
تقسیم بندی سه گانه فقط در فیلمنامه بلند داستانی و مستند به کار می رود.
یکی شدن اوج و پایان در فیلم نامه های کوتاه
در نگارش فیلم کوتاه تقسیم بندی بدین صورت میباشد که نقطه ی میانه (اوج) و پایان با هم یکی می شود چرا که زمان برای پرداختن به معرفی، کنش و واکنش های میان شخصیت ها و اهدافشان آنقدر نیست که همانند فیلم نامه ی بلند بتوانیم به آن ها بپردازیم.
-
در پایان
- رعایت نکات طلایی جزء مهمترین مواردی است که فیلم نامه درخشان تر دیده می شود و فیلمنامه نویس باید خیلی دقیق به این نکات بپردازد.
- Source