بهترین کتاب های فیلمنامه نویسی
فیلمنامه نویسی : صعنت سینما همیشه علاقه مندان زیادی داشته و داره ، خیلیا رویاشون رو در ورود به این حرفه جست و جو میکنند.
یکی از پر طرفدارترین راه ها برای تبدیل این رویاها به واقعیت فیلمنامه نویسیه.یک زمانی فقر منابع اموزشی در این
حوزه باعث شده بود همه با خوب و بد این کتاب ها کنار بیان چون گزینه دیگری نبود.در چندسال گذشته افزایش
چاپ این کتابهای اموزشی مشکل دیگه ای بوجود اورده و اون هم اینکه انتخاب کتاب مناسب برای شروع فیلمنامه
نویسی در بین این حجم از کتب که خیلی از اونها بازاری و غیرکاربردی هستن بسیار سخت شده.در این مقاله
سعی شده تجربه شخصی نویسنده و دیگر مخاطبان در خواندن، تورق و کار کردن با بهترین کتابهای اموزش
فیلمنامه نویسی را در اختیار شما بگذاریم.
1ـ مبانی فیلمنامه نویسی
سید فیلد ملقب به مرشد فیلمنامه نویسان ، در خواندن هر کتاب یا دیدن هر فیلم اموزشی که از این استاد مسلم
فیلمنامه نویسی به دستتان رسید شک نکنید.این کتاب با توجه به روش اموزش گام به گامی که دارد و تعداد بالا
تمرین ها و مثالها و اموزش کامل ساختار کلاسیک فیلمنامه نویسی بهترین گزینه برای شروع کارو یادگیری تکنیک و
مهارت فینامه نویسی است.
نقد هایی هم به کتاب وارده ، از جمه اینکه بعضی اعتقاد دارن فرایند نوشتن رو فرموله و با تاکید زیاد به ساختار
کلاسیک تاحدی دست فیلمنامه نویس رو برای خلاقیت می بنده. تعدادی از خوانندگان کتاب هم به ترجمه کتاب نقد
داشتند که بحث تخصصی و در مواردی سلیقه ایه.
2- عناصر فیلمنامه نویسی
نوشته اروین ار بلکر، ترجمه محمد گذر ابادی که توسط انتشارات هرمس به چاپ رسیده است.
مترجم کتاب یکی از شناخته شده ترین افراد در زمینه ترجمه کتاب های سینمایی درکشور است و پرهیز از بیان
مثال های بی مورد و زیاده گویی یکی نکات مثبت کتابه که باعث شده در تعداد صفحات کم، حجم بالایی از
اطلاعات را در اختیارمخاطبش بگذارد.اما متاسفانه خواندن این کتاب به تنهایی برای نوشتن فیلمنامه کافی نیست
و بیشتر روی اصول درام نویسی و تکنیک های نوشتن زوم کرده تا اینکه بخواهد مراحل نوشتن یک فیلمنامه
کامل را جز به جز طی کند.
3-چگونه در21 فیلمنامه بنویسیم
نوشته ویکی کینگ با ترجمه عباس اکبری که توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده است.
عباس اکبری همچون محمد گذر ابادی از معروفترین مترجمان کتب فیلمنامه نویسی در کشور است.
این کتاب بدرد کسایی میخوره که تازه دست به قلم شدن و برای شروع نوشتن وسواس و تردید دارند. چگونه در
بیست و یک روز فیلمنامه بنویسیم به این افراد کمک میکنه که سد ذهنی که مانع نوشتن میشه رو بشکونن.
شعار نویسنده این است که بادل بنویس و با فکر بازنویسی کن.نکته جالب دیگه اینکه کتاب راه متفاوتی رو در
پیش گرفته اما در مقدمه به سیدفیلد و دوکتاب مطرحش چگونه فیلمنامه بنویسیم و راهنمای فیلمنامه نویس
اشاره وخوندنشون رو به همه توصیه میکنه.
خیلی از منتقدان کتاب رو بازاری و اساسا اینکه بشه یک فیلمنامه حرفه ای رو در بیست و یک روز نوشت زیر
سوال میبرند.که البته در تاریخ سینما فیلمهای موفقی بوده که حتی در کمتر از این زمان نوشته شده پس این یک
یک نقد و نظر قطعی نیست. داستایوفسکی یکی از شاهکارهای خودش کتاب غمارباز رو در بیست وشش روز و
برای فرار از بدهیاش نوشت بنابر این میشه با این کتاب هم فیلمنامه نوشت اما نتیجه بشدت به استعداد شما
بستگی داره.
4- اناتومی داستان(بیست و دوگام تا استاد شدن در داستانگویی)
این کتاب اثر جان تروبی با ترجمه محمد گذر ابادیه که توسط نشر ساقی به چاپ رسیده.
کتاب پرباریه که تکنیک های داستانگویی رو با محوریت فیلمنامه گام به گام اموزش میده و برای این کار مثال
های زیادی ازانواع داستان ها مثل رمان و نمایشنامه های موفق میزنه که بشدت بدرد مخاطبش میخوره.
شاید این کتاب برای شروع کار یک مقدار سنگین باشه ولی خوندنش به شدت توصیه میشه.
5-راهنمای خلاقیت فیلمنامه نویس
اثر لیندا سیگر که توسط عباس اکبری ترجمه و توسط انتشارات نیلوفر چاپ شده.
نویسده یکی از بهترین اساتید فیلمنامه نویسی دنیاست که کتاب های پرطرفداری در این رشته داره و تو این
کتاب به شما کمک میکنه تا با تمرینات زیاد سبک شخصی خودتون رو پیدا کنید و خلاقیت بیشتری در نوشتن
داشته باشید.
کتاب برای کسانی طراحی شده که اصول و مبانی فیلمنامه نویسی رو یادگرفتن و دستی بر نوشتن دارن و
حالا قصددارند تنوع و خلاقیت بیشتری به فیلمنامه هاشون بدن پس گزینه اول برای یادگیری ازصفر و یک
راهنمای گام به گامنیست و بهتره که وقتی قواعد اصلی فیلمنامه نویسی رو یاد گرفتید این کتاب رو به
کتابخونتون اضافه کنید و به نوشته هاتون رنگ و شکل متفاوتی بدین.
6- فیلمنامه نویسی الترناتیو
این کتاب با ترجمه روان اراز بارسقیان توسط یکی از معروفترین ناشران کشور یعنی نشر چشمه منتشر شده.
همانطور که از اسمش پیداست هدفش اینه که به مخاطب یاد بده چجوری فیلمنامه های متفاوت و ساختارشکن
رو بنویسیه و روانه پرده سینما کنه. ابتدا اصول وقواعد کلاسیک فیلمنامه نویسی رو یاد میده و بعد راه بازی کردن
با این قواعد و از زاویه ای دیگر به انها نگاه کردن رو اموزش میده.و در مجموع یکی از بهترین کتابهای چاپ شده
در این رشتست.
فیلمنامه نویسی دامیز
نوشته لورا شلهارد ترجمه مهسا ملک مرزبان منتشر شده توسط انتشاات اوند دانش.
میشه گفت یجورایی شبیه به کتاب های سید فیلده یعنی همون ساختار کلاسیک و روایت سه پرده ای رو
اموزش میده و درصفر تا صده نوشتن یک فیلمنامه شمارو یاری میکنه پس نباید توقع برخورد با متد یا تکنیک
شگفت انگیز و جدیدی ازین کتاب داشته باشید. نیازهای افراد تازه کار رو براورده میکنه اما برای حرفه ای
هاشاید کمی تکراری به نظر بیاد.بعضی ها هم کتاب رو بازاری و کلیشه ای میدونن که با توجه به مطالبی
که ارائه میده این نقد کمی سختگیرانست.
8- داستان
اثر رابرت مک کی با ترجمه محمد گذر ابادی و چاپ انتشارات هرمس
رابرت مک کی یکی از استادان بنام فیلمنامه نویسی و همتراز با سیدفیلد بزرگه . این کتاب معروفترین اثرش
و ازبهترین کتاب های اموزش فیلمنامه نویسیه و خوندنش به همه ی علاقه مندان توصیه میشه، یک راهنما
گام به گام نیست بلکه تلاش میکنه استاندارد های شما به عنوان یک فیلمنامه نویس رو بالا ببره و یادبده که
چطور یک مقلد ساده و یکی از هزاران فیلمنامه نویس شبیه به هم نباشید.به اعتقاد اکثر استادان و علاقه
مندانی که این کتاب روخوندن بهترین فصل کتاب ،فصل طراحی داستان هست که خودش به تنهایی ارزش
این رو داره که یک کتاب مجزا باشه.
کلام اخر
اکثر صاحب نظران برای شروع کار در این حرفه خوندن کتاب مبانی فیلمنامه نویسیه سید فیلد و کتاب داستان
رابرت مک کی رو توصیه می کنند به این دلیل که شمارو با دو نگاه متفاوت به فیلمنمه نویسی اشنا و شالوده
محکمی برای اینده حرفه ای میسازن.هدفمون این بود بهترین کتب فیلمنامه نویسی رو به شما معرفی کنیم
به غیر از کتاب های معرفی شده کتابهای دیگری از جمله گربه را نجات بده نوشته بلیک اسنایدر و راهنمای
نگارش فیلمنامه اثر یورگن ولف و کری کاکس هم میتونست در این لیست جای بگیره که شاید در فرصت دیگه
ای به معرفی اونها پرداختم.