عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی چیست؟

در جواب اینکه عکاسی صنعتی چیست باید گفت عکاسی صنعتی یکی از ترندهای امروزه محسوب می شود و روز به روز هم این محبوبیت در حال افزایش می باشد. عکاسی صنعتی به معنای گرفتن عکس از تجهیزات و یا قسمت هایی از ساختمان های صنعتی می باشد که برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه بسیاری از کسب و کارها به دنبال عکاسی صنعتی هستند ، چرا که می توانند محصولات و یا خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان عرضه کنند و با این کار شانس فروش خود را بیشتر کنند.    

آتلیه عکاسی

 

برای گرفتن عکس های صنعتی حرفه ایی ، نیاز به آتلیه عکاسی صنعتی خواهد بود. اصولا عکس های صنعتی نیاز به مهارت اختصاصی و تجهیزات مختلف دارند که به همین دلیل برای گرفتن عکس های صنعتی حرفه ایی ، به آتلیه عکاسی صنعتی نیاز خواهد بود. در آتلیه عکاسی صنعتی معمولا تجهیزات حرفه ایی مانند دوربین های حرفه ایی ، وسایل و ابزارهای تنظیم نور و روشنایی و.. وجود دارد که کار را برای عکاس صنعتی بسیار راحت تر می کند. البته می توان عمس های صنعتی را در خارج از آتلیه هم گرفت اما قطعا برای گرفتن نتیجه نهایی بهتر ، نیاز به ادیت خواهد بود. ترجیحا می توان ابزار و و سایلی را که قابلیت حمل دارند ، به آتلیه منتقل کرد و در آتلیه از آن ها عکس برداری صنعتی داشت ، اما اگر چنین قابلیتی مقدور نباشد عکاس صنعتی باید وسایل مورد نیاز را با خود به محل حمل کند ئ در آنجا از تجهیزات مورد نظر عکس برداری کند. 

 

آتلیه عکاسی

 

چشم انداز عکاسی صنعتی

 

همانطور که در جواب عکاسی صنعتی چیست اشاره کردیم ، عکاسی صنعتی می تواند در بیشتر زمینه های صنعتی و کاری مورد استفاده قرار بگیرد و در واقع محدودیتی برای گرفتن عکس های صنعتی وجود ندارد و شما هر کسب و کاری که داشته باشید می توانید از عکاسی صنعتی برای جذب بیشتر مشتری و افزایش درآمد خود استفاده کنید. از عکس های صنعتی گرفته شده می توانید در موقعیت های مختلف استفاده کنید برای مثال می توانید این عکس ها را در مجله و یا روزنامه های مختلف به چاپ برسانید و یا حتی از آن ها در داخل شرکت و یا محیط کسب و کار خود استفاده کنید.

با توجه به پیشرفت های مختلف تکنولوژی ، عکاسی صنعتی هم از این رقابت جا نمانده است و متناسب با روند پیشرفت تکنولوژی شاهد پیشرفت این صنعت بوده ایم ، برای مثال دوربین ها و تجهیزات عکاسی صنعتی روز به روز در حال پیشرفت و ارتقاء هستند که می تواند نتیجه ایی بی نظیر برای عکس ها به دنبال داشته باشد. عکاسی صنعتی امروزه توسط بسیاری از کسب و کارها و شرکت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد ، بنابراین این استفاده در آینده ایی نه چندان دور می تواند چندین برابر حال حاضر شود ! چرا که کسب و کارهای مختلف با امتحان عکاسی صنعتی به این نتیجه می رسند که چرا زودتر از قدرت عکاسی صنعتی بهره مند نشده اند !

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی اغلب اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می شود و دلیل آن هم شاید این باشد که از عکاسی صنعتی می توان برای تبلیغات هم استفاده کرد. حال عکاسی صنعتی چیست؟ عکاسی صنعتی به طور کلی به هر نوع عکس برداری از تجهیزات صنعتی گفته می شود و عکاسی تبلیغاتی به عکاسی برای تبلیغات مختلف گفته می شود. هردوی این صنایع می توانند برای کسب و کارها مفید باشند ، اما معمولا برای عکاسی صنعتی به دانش و تجربه بیشتری نسبت به عکاسی تبلیغاتی نیاز می باشد چرا که اصولا بسیاری از درآمدها و فروش های صنایع به عکاسی صنعتی وابسته می باشد و اگر عکاس از دانش و تجربه کافی بهره مند نباشد ، می تواند حتی به ضرر اعتبار کسب و کار شما باشد.

البته نمی توان گفت که از عکاسی صنعتی تنها برای کاربردهای صنعتی استفاده می شود ، چرا که می توان از عکس های صنعتی برای گالری ها و نمایش های مختلف برای جذب مخاطب و مشتری استفاده کرد. امروزه تعداد زیادی از عکاسی های صنعتی در سطح شهرها دیده می شود و به همین دلیل باید در انتخاب عکاس مورد نظر خود حداکثر توجه را داشته باشید تا خروجی و نتیجه عکس های شما به سود کسب و کارتان باشد.

آموزش عکاسی صنعتی

یکی از مهمترین و در واقع اصلی ترین وظایف عکاس صنعتی ، گرفتن عکس های با کیفیت از اشیاء و یا ساختمان های مورد نظر کارفرما می باشد در واقع عکاس های صنعتی در وهله اول باید هدف و کاربرد کارفرما را به طور دقیق و کامل متوجه شوند تا بتوانند عکس های با کیفیت و مد نظر کارفرما را ثبت کنند. عکاس صنعتی می تواند عکس هایی برای تبلیغات و یا حتی نمایش در سطح شهرها بگیرد که در این صورت عکس های صنعتی باید منظور و هدف را به صورت واضحی بیان کنند که البته این موضوع می تواند تا حد زیادی به تجربه عکاس صنعتی برگردد. بنابراین عکاس صنعتی باید بتواند متناسب با نیاز کارفرمای خود ، از اشیاء و یا ساختمان های مورد نظر برای هر نوع هدف و یا کاربردی ، عکس های صنعتی بگیرد و در صورت نیاز ان ها را با ابزار مختلف ادیت و یا ویرایش کند. معمولا مهمترین مرحله برای عکاس های صنعتی حرفه ایی همان مرحله اول ، یعنی شناخت هدف و کاربرد کارفرما می باشد و بقیه داستان می تواند مانند سایر عکس های گرفته شده باشد.

طرح کسب و کار 

امروزه می توان از عکاسی صنعتی برای ایجاد داکیومنت و یا مستند سازی هم استفاده کرد. بسیاری از کسب و کارهایی که نیاز به تغییر ابزارها و و سایل صنعتی دارند ، از این روش برای بررسی های دقیق تر ابزارآلات استفاده می کنند. به طور کلی روند مستند سازی در اکثر حرفه ها ضروری می باشد و به شناخت دقیق تر از مشکلات و نیازمندی ها کمک بسیاری می کند. علاوه بر این ، برای سازه های عظیم ، مستند سازی می تواند به صورت مجموعه ایی از عکس های مختلف صنعتی باشد و در واقع به صورت گالری مانند ذخیره شود.

علاوه بر صنعت هایی که به صورت تنگاتنگ با عکاسی صنعتی در ارتباط هستند ، صنعت های دیگر می توانند علاوه بر کاربرد مستند سازی از سایر کاربردهای عکاسی مانند عکس برای مجله ها ، کتاب ها و سایر رسانه ها هم استفاده کنند. عکاس های صنعتی این آزادی عمل را دارند تا در حین کار کردن برای صنعت های دیگر ، برای یک صنعت دیگر هم به صورت جداگانه کار کنند. 

حداقل نور برای عکاسی صنعتی

تعدادی از عکاس های حرف هایی هم وجود دارند که از موضوعات صنعتی برای ایجاد و ثبت عکس های مختلف هنری استفاده می کنند. یکی از مهمترین موضوعاتی که این دسته از عکاس های صنعتی باید به آن توجه ویژه ایی داشته باشند ، انتخاب مناسب حداقل نور برای عکاسی صنعتی می باشد. انتخاب میزان نور می تواند در خروجی عکس تاثیر مستقیم و بالایی داشته باشد و می تواند یک عک صنعتی را از غیر معمول به اثری تازه و یا حتی هنری تبدیل کند ! بیشتر این دسته از عکاسان حرفه ایی صنعتی به دنبال موزه ها و گالری های هنری هستند و می توان آن ها را بیشتر در این مکان ها یافت.

برای ثبت عکس های صنعتی حرفه ایی ، نیاز به ابزارآلات حرفه ایی می باشد تا بتوان عکسی با کیفیت و مناسب ثبت کرد و همانطور که احتمالا می توانید حدس بزنید ، داشتن دوربین حرفه ایی و مناسب ، مهمترین ابزار یک عکاس صنعتی به شمار می آید ، بنابراین در هنگام استخدام عکاس صنعتی به این موضوع توجه داشته باشید. برای ثبت عکس هایی با کیفیت از سازه های غول پیکر باید لنز دوربین توانایی ثبت محدوده گسترده ایی را داشته باشد تا همه جزئیات در عکس به خوبی قابل مشاهده باشد ، علاوه بر این ها عکاس های صنعتی باید از تجهیزات روشنایی هم نهایت استفاده را داشته باشند ، چرا که با استفاده از قابلیت تنظیم نور می توان قسمت هایی از عکس های صنعتی را مهم تر از سایر نقاط نشان داد.

بنابراین متناسب با نیاز شما ابزارآلات عکاسی صنعتی می تواند متفاوت و متغییر باشد و همانطور که اشاره کردیم ، می توان حتی تعدادی از اشیاء قابل حمل را به آتلیه عکاسی صنعتی برد تا بتوان عکس هایی با کیفیت تر و با جزئیات بیشتر ثبت کرد.

نورپردازی عکاسی صنعتی و نورپردازی در عکاسی موبایل کاملا متفاوت است ولی اگدر در هر دو رعایت شود عکس های بهتری گرفته خواهد شد.

هزینه ی عکاسی صنعتی

هزینه عکاسی صنعتی

با وجود تعداد زیادی از شرکت های مختلف که خدمات ثبت عکس های صنعتی را انجام می دهند ، تعیین و مشخص کردن مقدار ثابتی برای هزینه عکاسی صنعتی کار سختی می باشد. متناسب با تجهیزات به کار رفته در عکس برداری ها مانند کیفیت دوربین ، تجهیزات روشنایی و.. این هزینه می تواند متفاوت باشد. یکی دیگر از عواملی که می تواند در هزینه عکاسی صنعتی دخیل باشد ، زمینه کاری و یا فعالیت شما می باشد. برای مثال اگر زمینه کاری شما صنعت هایی مانند پتروشیمی و یا فولاد و از این قبیل باشد ، قطعا هزینه آن می تواند با زمینه های کاری دیگر متفاوت باشد.

عکاسی صنعتی از سنگ

همانطور که اشاره کردیم ، عکاسی صنعتی در زمینه های کاری مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این زمینه های صنعتی کاری که می تواند تاثیر گذاری بیشتری از عکاسی صنعتی داشته باشد ، صنعت معدن و سنگ های مختلف و قیمتی می باشد. با استفاده از عکاسی صنعتی می توان عکس های حرفه ایی از منابع به ثبت رساند و متناسب با این عکس ها روند تغییرات کیفیت سنگ ها را ارزیابی کرد. برای گرفتن عکس های صنعتی از سنگ ها باید به موارد مختلفی از جمله نور و دمای محیط توجه داشت و این موارد را هم در کنار عکس ها ثبت کرد تا برای دفعات بعدی ، بررسی های لازم دقیق تر انجام شود. عکاسی صنعتی می تواند تاثیر شگرفی در فروش فروشگاه های سنگ های قیمتی داشته باشد و می تواند آن ها را به فروش های بیشتری برساند.

عکاسی صنعتی محصولات برنج

بسیاری از کسب و کارهای امروزی از عکس های صنعتی استفاده می کنند که فروشگاه های محصولات برنج هم از این قاعده مستثنی نیستند. شاید بپرسید که چرا فروشگاه های فروش برنج باید از عکاسی صنعتی استفاده کنند ؟ و یا اصلا چه نیازی به این نوع عکاسی است ؟ پاسخ این سوال بسیار ساده می باشد چرا که عکاسی صنعتی کاربردهای مختلف و متفاوتی دارد و می تواند جنبه تبلیغاتی آن برای این گونه از کسب و کارها مورد استفاده قرار بگیرد. برای صنعت برنج و یا فروشگاه های فروش برنج می توان از عکاسی تبلیغاتی هم استفاده کرد اما عکاسی صنعتی می تواند عکس های با کیفیت تری را برای تبلیغات شما به همراه داشته باشد .

نورپردازی در عکاسی صنعتی

تجهیزات مختلفی برای نورپردازی ، عکس های صنعتی به کار می رود و معمولا متناسب با تجربه عکاس ، شاهد تجهیزات متفاوتی برای نور پردازی عکاسی صنعتی هستیم. امروزه برای عکاسی صنعتی که کاربردی هنری و یا تبلیغاتی دارد از وسیله شبیه دریل استفاده می شود که در بخش انتهایی آن لامپی بزرگ برای تامین روشنایی مورد نیاز قرار داده شده است. این لامپ می تواند هر میزان از نور را برای عکاس های صنعتی فراهم کند و با انجام تنظیمات خاصی می توان نور را تنها بر روی اجسام خاصی قرار داد که همانطور که اشاره کردیم ، می تواند یک محصول را بر جسته تر از سایر محصولات نشان دهد .

تیزر عکاسی 

در این مقاله به بسیاری از کاربردهای عکاسی صنعتی اشاره کردیم و دانستیم که عکس های صنعتی می توانند چه تاثیری در کسب و کار و ی چه کاربردهایی برای کسب و کارها و برندها داشته باشند. علاوه بر این ها می توان از عکس های صنعتی در تیزرهای مختلف هم استفاده کرد. تیزرهایی که معمولا در آن ها از عکس استفاده می شود ، باید عکس های به کار رفته از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا مخاطبان جذب تیزر شده و به تماشای ادامه آن بپردازند.ساخت تیزر عکاسی صنعتی برای ساعت ها می تواند نمونه بارزی از اهمیت کیفیت عکس باشد که با استفاده از عکاسی صنعتی می توان تیزری جذاب و کاربرپسند ایجاد کرد .