آموزش ساخت robots txt

آموزش ساخت robots.txt

آموزش ساخت robots.txt : موضوع بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جست و جو موضوعی است که تقریبا از پیدایش موتورهای جست و جو وجود داشته است و تا به امروز شاهد این موضوع هستیم. بهینه سازی وب سایت یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای یک طراحی سایت انجام شود. بهینه سازی وب سایت می تواند شامل گزینه های مختلفی باشد که می تواند از مسائل ساده تا پیشرفته را شامل شود که برای موارد پیشرفته تر نیاز به متخصص سئو خواهد بود. چرا که اصولا بهینه سازی وب سایت می تواند بسیار حساس باشد و یک اشتباه می تواند رتبه وب سایت را در رده های پایین تر نتایج جست و جو قرار دهد.

فایل robots.txt چیست ؟

آموزش ساخت robots.txt  شامل دستورالعمل های مختلفی برای ربات ها و به ویژه ربات های موتورهای جست و جو می باشد که برای آن ها مشخص می کند که می توانند به چه صفحاتی از وب سایت مورد نظر دسترسی داشته باشند و یا در مورد چه صفحاتی مجوز دسترسی ندارند. این نوع فایل ها معمولا برای ربات های موتورهای جست و جو نظیر گوگل ایجاد می شود تا بتواند عملکرد بهتری در مورد ابندکس کردن صفحات وب سایت ها داشته باشد.

این فایل را می توان معمولا در سورس وب سایت ها پیدا کرد و یا در صورتی که وجود ندارند می توان آن ها را ایجاد کرد. باید به این نکته اشاره کنیم که این فایل معمولا توسط ربات های به اصطلاح خوب مورد استفاده قرار می گیرد و ربات های بد توجه ایی به این فایل نخواهند داشت. ربات ها ، برنامه های از قبل نوشته شده ایی هستند که با وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلف ارتباط برقرار می کنند. به ربات های خوب اختصاصا Web Crawler گفته می شود. ربات های گوگل هم از این نوع ربات ها هستند که وب سایت های مختلف را بررسی و آنالیز می کنند.

فایل robots.txt چیست ؟

ربات های خوب گوگل ، محتوا و وب سایت های مختلف را مورد بررسی قرار می دهند و آن ها را برای رتبه بندی به سرور های گوگل ارسال می کنند و سرورهای گوگل هم با انجام الگوریتم های مختلف و امتیاز بندی وب سایت ها ، آن ها را رتبه بندی می کنند. اگر فایل robots.txt برای وب سایت ها موجود نباشد ، موتورهای جست و جو همه صفحات وب سایت را بررسی و ایندکس می کنند اما اگر این فایل موجود باشد ، ربات های خوب موتورهای جست و جو صفحات مورد نظری که در این فایل مشخص کرده اید را بررسی و یا ایندکس نمی کنند. با آموزش ساخت robots.txt همراه ما باشید.

فایل robots.txt چگونه عمل می کند ؟

فایل robots.txt یک فایل ساده متنی می باشد که زبان Html هم ندارد. زبان Html در واقع زبان برنامه نویسی صفحات وب می باشد که به نوعی بدنه وب سایت ها را با استفاده از این زبان برنامه نویسی ایجاد می کنند. فایل robots.txt مانند سایر فایل های وب سایت ها بر روی هاست های وب سایت ها قرار داده می شود و می توان برای اکثر وب سایت ها با اضافه کردن robots.txt به آدرس اینترنتی به این فایل دسترسی داشت و آن را مشاهده کرد. البته شاید بعضی از وب سایت ها این فایل را نداشته باشند که نمی توان آن را مشاهده کرد.

ربات هایی که به اصطلاح به آن ها ربات های خوب لقب دادیم ، قبل از بررسی و در واقع ایندکس کردن وب سایت ، این فایل را بررسی می کنند و اگر مجوزهای لازم برای بررسی وب سایت را داشته باشند ، آن را ایندکس خواهند کرد در غیر اینصورت از آن صرف نظر می کنند. در واقع ربات های بد نه تنها این فایل را مورد بررسی قرار نمی دهند بلکه حتی ممکن است به دنبال صفحاتی باشند که در فایل robots آن ها را قرار داده اید ! اما همانطور که اشاره کردیم ربات های خوب از تمامی دستورالعمل های فایل پیروی می کنند و به دنبال دستورات شما خواهند بود.

اگر وب سایت شما دارای ساب دامنه و یا زیر دامنه می باشد باید برای هر کدام از زیر دامنه های خود فایل robots ایجاد کنید ، چرا که نه داشتن چند فایل برای ساب دامنه ها می تواند عملکرد ربات های گوگل را با مشکل روبرو سازد. با آموزش ساخت robots.txt میتوانید به سادگی این فایل را بسازید.

فایل robots.txt چگونه عمل می کند ؟

در آموزش ساخت robots.txt باید بدانید که فایل های robots.txt از فرمت خاصی پیروی می کنند و در واقع برای نوشتن آن ها نیاز به فرمت خاصی دارید. این فرمت ، پروتکل ربات نام دارد و با استفاده از این فرمت و پروتکل می توان به ربات های خوب فهماند که چگونه وب سایت را ایندکس کنند و در واقع از ایندکس کردن کدام صفحات وب جلوگیری کنند. علاوه بر این ها پروتکل های دیگری مانند سایت مپ هم وجود دارد که مانند پروتکل ربات می توان صفحات مورد نظر را از دید ربات ها مخفی کرد. با استفاده از پروتکل سایت مپ می توان صفحات مهم را هم به ربات های خوب معرفی کرد تا بتوانند اهمیت بیشتری برای صفحات مورد نظر قائل شوند.

فایل robots.txt می تواند مورد مهمی برای بهینه سازی وب سایت ها باشد و در واقع اگر قصد بهینه سازی وب سایت خود را دارید می توانید ایجاد این فایل را به متخصص سئوی خود بسپارید. شاید در نگاه اول این فایل تاثیر زیادی نداشته باشد اما اگر صفحاتی دارید که از لحاظ سئو سایت ارزش پایینی دارند و یا کلا قصد ندارید که برخی از صفحات وب سایت شما مورد بررسی ربات های موتورهای جست و جو قرار بگیرد ، باید این فایل را داشته باشید و آن را بر روی هاست وب سایت خود قرار دهید تا ربات های موتورهای جست و جو بتوانند درک بهتری از وب سایت شما داشته باشند.

robots.txt

برای ساخت فایل های robots می توانید علاوه بر متخصص های سئو  و آموزش ساخت robots.txt، از ابزارهای آنلاین موجود در اینترنت هم استفاده کنید که به راحتی با اضافه کردن آدرس های صفحات مورد نظر خود می توانید فایل robots اختصاصی وب سایت خود را ایجاد کنید. البته شاید این فایل های تولید شده نسبت به سایر فایل های تولید شده توسط ابزارهای دیگر متفاوت باشد اما معمولا یک کاربرد دارند که منجر به بهینگی وب سایت برای ربات های موتورهای جست و جو می شود.