دیجیتال مارکتینگ

با گسترش بی سابقه دنیای اینترنت و شبکه های اجتماعی ، روند بسیاری از کارهای روزمره افراد تغییر کرده است. در دنیای امروزی می توان به راحتی خرید های آنلاین کرد و محصولات مورد نظر را درب منزل دریافت کرد. با این اوصاف می توان این انتظار را داشت که کسب و کارهای مختلف هم دچار تغییر و تحول شوند که امروزه می توانیم به صورت مشخصی این موضوع را درک کنیم. موفق شدن در دنیای دیجیتال به راحتی نیست و باید با استراتژی و استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ پیش رفت.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم با تغییر روش ارائه محصولات و خدمات ، کسب و کارها هم دچار تحولات بسیاری شده اند ، از این رو نمی توان به راحتی مخاطبان و افراد در دنیای اینترنت را مجاب به خرید از کسب و کار خود کرد چرا که در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از کسب و کارهای انلاین وجود دارند که توانسته اند مخاطبان زیادی را جذب کنند ، به همین دلیل کسب و کارهای نوپایی که وارد این عرصه می شوند اغلب در اوایل کار و یا حتی بعد از گذشت مدتی دلسرد می شوند و شکست را می پذیرند.

دیجیتال مارکتینگ به زبانی ساده به معنای استفاده از روش ها و استراتژی های مختلف برای افزایش سوددهی کسب و کارهای سطح اینترنت می باشد. این روش ها و استراتژی ها می توانند باعث افزایش مخاطبان و دنبال کنندگان یک کسب و کار شوند و در ادامه آن می توان انتظار افزایش فروش و همچنین درآمد را داشت. این روش ها می توانند شامل روش های مختلفی شوند که هر کدام می تواند به نحوی به افزایش مخاطبان یک کسب و کار کمک کند و البته که هر کدام مزایا و معایب اختصاصی خود را دارد ، اما وجه شباهت همه این روش ها ، افزایش مخاطب و در نتیجه درآمد حاصل از یک کسب و کار می شود.

روش هایی که به آن ها اشاره کردیم ، می توانند شامل : بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل و استفاده از سایر وب سایت ها باشند.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

در زمان های نه چندان دور ، از روش های سنتی برای تبلیغات و یا بازاریابی استفاده می کردند. این روش ها شامل استفاده از تلفن ، استفاده از بنر تبلیغاتی و یا حتی تبلیغات در مکان های اختصاصی می شدند. البته این روش ها در حال حاضر هم توسط تعدادی از کسب و کارها و ارگان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد اما این روش ها به اصطلاح امروزی منسوخ شده اند و جای خود را به روش های نوین تبلیغات و یا به عبارتی دیگر دیجیتال مارکتینگ داده اند.

چه کسب و کارهایی از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند ؟

دیجیتال مارکتینگ و آژانس دیجیتال مارکتینگ امروزه توسط بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد ، چرا که مخاطبان بسیاری می توانند تبلیغات را مشاهده کنند. در دنیای امروزی تعداد غیر قابل شمارشی از افراد در فضای مجازی حضور و فعالیت گسترده ایی دارند ، بنابراین کسب و کارهای مختلف هم از این موضوع استفاده می کنند و تبلیغات خود را به شیوه ایی نوین در معرض دید مخاطبان قرار می دهند.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

افزایش آگاهی از برند و یا برند سازی با دیجیتال مارکتینگ

در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک ابزار مهم و پر کاربرد محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها با استفاده از دیجیتال مارکتینگ اگاهی از برند خود را افزایش می دهند و یا به عبارتی دیگر برای کسب و کار خود برند سازی می کنند. امروزه کمتر کسب و کاری را می توان یافت که وب سایتی برای خود نداشته باشد و یا در شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشد. کسب و کارها اگر طراحی سایت نداشته باشند ، حداقل در شبکه های اجتماعی حضور دارند و در آن فعالیت مستمری دارند.

دیجیتال مارکتینگ آنقدر در دنیای آمروزی گسترش یافته است که دیگر مخاطبان هم در ابتدا به دنبال وب سایتی برای کسب و کار مورد نظر خود می گردند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند. بنابراین اگر بخواهید از درآمد بیشتری که با حضور در دنیای مجازی می توانید کسب کنید ، بهره مند شوید باید علاوه بر دانستن و درک موضوعات دیجیتال مارکتینگ با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ هم آشنایی داشته باشید. یادگیری دیجیتال مارکتینگ و همچنین اصول دیجیتال مارکتینگ می تواند به کسب و کار شما برای جذب بیشتر مخاطب و مشتری کمک بسیاری کند.

استفاده از ابزارهای مختلف برای بازدهی بیشتر تبلیغات

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ می تواند بسیار گسترده باشد ، می توانید با اضافه کردن چاشنی خلاقیت خود به این روش ها ، بازدهی روش های دیجیتال مارکتینگ را برای کسب و کار خود بهبود یافته تر کنید.

استفاده از روش های سنتی تبلیغات نمی توانست اطلاعات کامل و جامعی از نتایج و در واقع بازخورد تبلیغات به صاحبان کسب و کارها ارائه کند ، اما بر خلاف تبلیغات سنتی که به صورت چاپی بودند ، می توانید با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به راحتی اطلاعات کامل و جامعی از هر یک از تبلیغات خود داشته باشید و با تحلیل و آنالیز نتایج بازدهی ان ها را بیشتر کنید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

همانطور که در ابندای این مقاله اشاره کردیم ، دیجیتال مارکتینگ مجموعه ایی از روش های مختلف برای افزایش سود از اینترنت و یا در واقع افرادی که وقت خود را در دنیای آنلاین سپری می کنند می باشد ، همگی روش هایی که در ادامه به ان ها اشاره خواهیم کرد و آن ها را بررسی می کنیم در دسته دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند.

بازاریابی محتوا

بازاریابان محتوا در واقع محتوای تولیدی را از تولید کنندگان محتوا دریافت می کنند و آن را با استفاده از روش های مختلف و مشخصی برای اهدافی مانند افزایش آگاهی از برند و یا برند سازی و افزایش مخاطب در فضاهای مجازی پخش می کنند. بازاریابان محتوا می توانند از روش های مختلفی برای بازایابی محتوای خود استفاده کنند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

اینفوگرافیک ها

اینفوگرافیک ها یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند. گاهی اوقات بازاریابان تمایل دارند که به جای معرفی محصولات و یا محتوای تولیدی به صورت متنی آن را به صورت بصری به مخاطبان نمایش دهند ، اینفوگرافیک ها ابزارهای بسیار مناسبی برای اینگونه از کاربردها هستند و می توان از آن ها برای جذب بیشتر مخاطب استفاده کرد. طراحی و یا در واقع ساخت اینفوگرافیک ها زمان زیادی از بازاریابان حرفه ایی نخواهد برد و در مدت زمان مناسبی می توانند اینفوگرافیک های زیبا و جذابی مرتبط با موضوع محتوای تولیدی ایجاد کنند.

وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی

یکی از روش های سنتی برای استفاده بازاریابان محتوا ، وبلاگ ها هستند. .بلاگ ها معمولا می توانند مورد استقبال افراد زیادی قرار بگیرند. با انتشار محتوای تولیدی در وبلاگ ها می توان مخاطبان بسیاری را برای کسب و کار خود به جمع مخاطبان اضافه کرد. امروزه شبکه های اجتماعی به نوعی در حال رقابت با وبلاگ ها هستند ، در زمان های نه چندان دور که شبکه های اجتماعی رونق کمتری داشتند ، اغلب وبلاگ ها مورد استقبال قرار می گرفتند و بازاریابان محتوا هم از این فرصت استفاده می کردند ، اما امروزه شبکه های اجتماعی توانسته اند مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کنند و به همین دلیل بسیاری از بازاریاب های محتوا هم امروزه به دنبال ارائه محتواهای خود در دنیای شبکه های اجتماعی هستند.

مثال برای بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ

گاهی اوقات کسب و کارها برای تسریع کارها و در واقع استفاده استراتژی های دیجیتال مارکتینگ ، مجبور می شوند که از چندین بازاریاب کمک بگیرند. برای مثال این کسب و کارها می توانند تولید کننده و یا تولیدکنندگان محتوا داشته باشند که بعد از اتمام روند تولید محتوا این محتوا به بازاریاب محتوا سپرده می شود که برای مثال این بازاریاب محتوا می تواند محتوای تولیدی را در بخش های جدا تقسیم کند و آن ها را به عنوان کتاب الکترونیکی به بازاریاب شبکه های اجتماعی دهد و این بازاریاب هم با استفاده از تکنیک هایی آن ها را در شبکه های اجتماعی منتشر کند تا افراد بیشتری بتوانند محتوای تولیدی کسب و کار را مشاهده کنند.

علاوه بر این می توان حتی یک شخص و یا بازاریاب دیگر هم برای کسب و کار در نظر گرفت که کارهای مربوط به بازاریابی ایمیل را انجام می دهد و با جمع آوری لیستی از مخاطبان هدف ، ایمیل هایی را برای آن ها منتشر می کند.

دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام

امروزه تقریبا می توان گفت که شبکه های اجتماعی به عضوی جداناپذیر از زندگی روزمره افراد تبدیل شده اند و شاید تصور کردن فضای آنلاین بدون شبکه های اجتماعی کار سختی باشد. یکی از شبکه های اجتماعی که در سال های اخیر توانست بسیار موفق شود ، شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد. اینستاگرام در مقایسه با سایر شبکه های اجتماعی توانسته بود تا ویژگی های جدیدی را به مخاطبان خود ارائه کند. بیشتر تمرکز اینستاگرام بر روی ارائه محتوای بصری و تصویری می باشد و شاید همین موضوع هم باعث محبوبیت این شبکه اجتماعی شده است.

علاوه بر این ها به دلیل بروزرسانی های مداومی که شرکت فیسبوک برای اینستاگرام به مخاطبان عرضه می کند ، محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش می باشد. کاربران ایرانی تقریبا بیش از 40 میلیون از کاربران اینستاگرام را تشکیل می دهند و شاید این تعداد حتی به 100 میلیون کاربر هم در آینده ایی نه چندان دور برسد. به همین دلیل کسب و کارهای زیادی در حال حاضر به دنبال جذب فالوور در اینستاگرام هستند تا بتوانند کسب و کار خود را به آگاهی مخاطبان بیشتری برسانند.

به دلیل محبوبیت و استقبال بی نظیر کاربران از این شبکه اجتماعی بسیاری از بازاریابان هم به دنبال پیج ها و صفحاتی در اینستاگرام هستند که فالوورهای زیادی دارند ، چرا که می توانند آگاهی از برند کسب و کار مورد نظر خود را تا حد بسیار بالایی افزایش دهند. دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام می تواند با تبلیغات اینستاگرام هم همراه باشد. از آنجایی که تبلیغات اینستاگرام از تبلیغات فیسبوک استفاده می کند ، می تواند گزینه های بسیاری را برای بازاریابان به همراه داشته باشد و از این رو می توانند تبلیغات بسیار شخصی سازی شده ایی را در اینستاگرام ایجاد کنند.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر راه هایی که برای دیجیتال مارکتینگ بهتر معرفی کردیم ، بهینه سازی وب سایت هم یکی دیگر از راه های بسیار محبوب برای افزایش مخاطب و یا دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. سئو سایت که به معنای بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جست و جو می باشد ، به وب سایت های کسب و کارها کمک می کند که بتوانند در رتبه های بهتری از نتایج گوگل قرار بگیرند.

رتبه های گوگل می تواند بسیار برای جذب مخاطب حائز اهمیت باشد ، به همین دلیل رقابت های بسیار سنگینی بین وب سایت ها و کسب و کارهای مختلف وجود دارد که همگی سعی بر این دارند که در رتبه های بهتری از نتایج جست و جو های کاربران قرار بگیرند. تا جایی که روزانه هزاران دلار برای تبلیغات در گوگل خرج میکنند. قرار گرفتن وب سایت در رتبه های بهتر نتایج موتورهای جست و جویی نظیر گوگل می تواند به عوامل زیادی وابسته باشد. برای مثال بک لینک ها می توانند نقش بسیار حیاتی برای مطالب یک وب سایت داشته باشند.

داشتن بک لینک های بیشتر برای وب سایت ها می تواند منجر به قرارگیری در رتبه های بهتری از نتایج جست و جو های کاربران شود. لینک سازی در واقع می توانند به عنوان معیاری برای سنجش ارزش و اعتبار یک وب سایت تلقی شوند و هر چقدر که تعداد بک لینک های وب سایت های شما بیشتر باشد ، می توانید انتظار رتبه های بهتری از نتایج جست و جو های کاربران را داشته باشید ، به همین دلیل بسیاری از بازاریابان و صاحبان وب سایت ها به دنبال بهینه سازی وب سایت ها هستند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را برای وب سایت مورد نظر خود کسب کنند. بهینه سازی وب سایت می تواند بر عهده متخصصان سئو قرار گیرد تا دیجیتال مارکتینگ بهتری برای وب سایت ها صورت گیرد .