سایت مپ چیست؟

سایت مپ و یا نقشه سایت چیست ؟ 

اگر از صاحبان وب سایت های مختلف باشید حتما باید در مورد سئو و بهینه سازی اطلاعات لازم و کافی داشته باشید. در حال حاضر با توجه به تعداد بسیار زیادی از وب سایت های مختلف که همگی به دنبال افزایش مخاطب و ترافیک ورودی به وب سایت خود هستند ، سئو و بهینه سازی وب سایت می تواند نقش کلیدی برای کسب و کارهای آنلاین داشته باشد. یکی از مهمترین موارد سئو ، سایت مپ می باشد که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

سایت مپ

قبل از اینکه به آموزش ساخت sitemap بپردازیم باید ابتدا بدانیم که سایت مپ چیست و چه کاربردی دارد. sitemap به زبانی ساده نقشه ایی کلی از وب سایت شماست که به ربات ها و الگوریتم های موتورهای جست و جو این امکان را می دهد که بتوانند راحت تر مطالب و محتوای وب سایت را بررسی و ایندکس کنند ، علاوه بر آن سایت مپ ، صفحات مهم وب سایت ها را هم معین می کند تا کار موتورهای جست و جو راحت تر باشد.

ایجاد نقشه سایت مناسب و بهینه به موتورهای جست و جو کمک بسیاری می کند و باعث می شود که مطالب وب سایت شما در رتبه های بهتری در نتایج جست و جوهای گوگل قرار بگیرند. سایت مپ ها به چهار دسته تقسیم می شوند که شامل سایت مپ معمولی ، sitemap ویدیویی ، سایت مپ خبری ، سایت مپ تصویری می شود که متناسب با وب سایت شما باید از یکی از این انواع سایت مپ استفاده شود.

سایت مپ

سایت مپ معمولی

این نوع از سایت مپ ها جزو معمول ترین های sitemap هستند و در واقع بیشتر وب سایت های مختلف از این نوع نقشه سایت استفاده می کنند. فرمت این سایت مپ ها معمولا به صورت XML می باشد که اطلاعات بسیار ارشمندی را در اختیار موتورهای جست و جو قرار می دهد. اگر با زبان XML آشنایی ندارید ، زبان XML در واقع یک نوع زبان نشانه گذاری است که به زبان انسان بسیار نزدیک می باشد و همچنین از قواعد خاصی برخوردار می باشد. موتورهای جست و جو می توانند به راحتی محتوای نوشته شده با XML را بررسی کرده و اطلاعات لازم را از این فایل بدست آورند.

سایت مپ ویدیویی

اگر در وب سایت خود از محتوای ویدیویی استفاده می کنید ، باید حتما از سایت مپ ویدیویی استفاده کنید. استفاده از sitemap ویدیویی به گوگل کمک می کند که بتواند از محتواهای ویدیویی وب سایت شما درکی داشته باشد و بتواند راحت تر آن ها را بررسی کند. بنابراین اگر وب سایت شما در زمینه استریم و یا نمایش آنلاین ویدیو می باشد ، باید سایت مپ ویدیویی را در نظر داشته باشید.

sitemap خبری

گوگل نیوز کار خود را از سال 2006 به طور رسمی آغاز کرد و تا به امروزه سرویس خبری گوگل از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده است و این محبوبیت روز به روز هم در حال بیشتر شدن می باشد. سرویس خبری گوگل مجموعه ایی از خبرهای معتبر را از خبرگذاری های معتبر جمع آوری می کند و آن ها را به آگاه کاربران خود می رساند. اگر در وب سایت خود از سرویس خبری گوگل استفاده می کنید ، باید از سایت مپ خبری استفاده کنید تا گوگل بتواند با سهولت بیشتری وب سایت شما را بررسی کند.

sitemap تصویری

عکس ها می توانند تاثیر زیادی بر سئوی یک وب سایت داشته باشند. یکی از بارزترین این تاثیرها می تواند در سرعت بارگذاری وب سایت باشد که طبیعتا هر چقدر که عکس های به کار رفته در وب سایت شما بهینه تر باشد می توانید شاهد افزایش سرعت وب سایت خود باشید و این افزایش سرعت وب سایت می تواند در سئو سایت هم بسیار تاثیرگذار باشد. سایت مپ تصویری به موتورهای جست و جو کمک می کند که بتوانند عکس های به کار رفته در وب سایت شما را با سعولت بیشتری بررسی کنند.

چرا ساخت سایت مپ و قرار دادن sitemap اهمیت دارد ؟

چرا ساخت سایت مپ و قرار دادن سایت مپ اهمیت دارد ؟

همانطور که اشاره کردیم ، همه موتورهای جست و جو مانند یاهو بینگ و گوگل از سایت مپ سایت شما برای پیدا کردن صفحات مختلف استفاده می کنند ، بنابراین اگر sitemap مناسبی ایجاد کرده باشید می توانید سئوی وب سایت خود را افزایش دهید و مطالب وب سایت خود را در رتبه های بهتری از نتایج کاربران مشاهده کنید.

طبق توضیحات گوگل ، ” اگر مطالب و مقالات وب سایت شما به خوبی به هم لینک شده باشند ، ربات های ما می توانند راحت تر بیشتر مطالب وب سایت را کشف و بررسی کنند.” بنابراین شاید در نگاه اول استفاده از sitemap ها ضروری به نظر نرسد اما از آنجایی که می تواند باعث بهبود سئو شود می تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. اگر وب سایت شما نوپا باشد به دلیل وجود لینک های بسیار کمتر نسبت به رقبا ، استفاده از سایت مپ می تواند کمک بسیار بزرگی به موتورهای جست و جو برای پیدا کردن صفحات مختلف وب سایت شما باشد و یا اگر وب سایت شما تعداد زیادی صفحات داشته باشد ، اگر لینک سازی های آن بدون نقص باشد و در واقع تعداد زیادی لینک های خارجی و داخلی داشته باشید ، شاید اهمیت سایت مپ کمتر باشد اما باز هم در این شرایط می تواند به سئوی وب سایت شما کمک کند. 

طریقه ساختن مپ سایت و بهترین روش ساخت sitemap

برای ساخت سایت مپ راه های مختلف و متفاوتی وجود دارد که متناسب با وب سایت خود می توانید یکی از این راه ها را انتخاب کنید و sitemap خود را ایجاد کنید.

آموزش ساخت sitemap برای وردپرس

اگر سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده وب سایت شما وردپرس می باشد ، می توانید نقشه سایت خود را با استفاده از افزونه yoast ایجاد کنید و اگر در حال حاضر این افزونه را در پنل مدیریت وب سایت خود مشاهده می کنید ،  می توانید با تنظیم yoast seo سایت مپ خود را ایجاد کنید.

آموزش yoast seo سایت مپ

آموزش yoast seo سایت مپ

یکی از ویژگی های بسیار عالی yoast ایجاد sitemap های داینامیک و یا پویا می باشد. بنابراین اگر صفحات جدیدی به وب سایت شما اضافه شوند و sitemap خود را با yoast ایجاد کرده باشید ، می توانید بدون هیچ دغدغه ایی سایت مپ خود را آپدیت شده داشته باشید.

دانلود افزونه سایت مپ

اگر از وردپرس استفاده می کنید و به دنبال افزونه های دیگری هستید می توانید آن ها را به راحتی در مخزن افزونه های وردپرس پیدا کنید. برای مثال می توانید به جای yoast از افزونه Google Xml Sitemaps استفاده کنید.

ساخت sitemap آنلاین

اگر از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای وب سایت خود استفاده نمی کنید ، جای نگرانی نیست ، چرا که می توان به جای آن از سایت مپ سازهای آنلاین استفاده کرد. برای مثال می توانید از سایت XML-Sitemaps.com و یا سایر وب سایت های مربوطه برای ساخت sitemap  خود استفاده کنید ، البته بعد از ایجاد سایت مپ با استفاده از این ابزارهای آنلاین پیشنهاد می شود که ان ها را پیش از بارگذاری ، بررسی کنید تا با مشکلی روبور نشوید. اگر به دنبال سایت مپ خود هستید باید به این نکته اشاره کنیم ، که متناسب با سیستم مدیریت محتوایی که استفاده می کنید ، محل سایت مپ می تواند متفاوت باشد. سایت مپ ها باید تمامی صفحات وب سایت شما را نمایش دهند و اگر صفحاتی را در آن پیدا نمی کنید باید صفحات را به فایل سایت مپ اضافه کنید.

سایت مپ رو روی هاست اپلود کنیم بهتره یا گوگل مستر

در واقع سایت مپ باید هم در هاست بارگذاری شده باشد و هم در کنسول جست و جوی گوگل به ثبت رسیده باشد. البته ثبت آن در کنسول گوگل شاید ضروری تر به نظر برسد چرا که در صورتی که سایت مپ در گوگل ثبت شده باشد می تواند کار موتورهای جست و جو نظیر گوگل را راحت تر کند. 

آموزش ثبت سایت مپ در گوگل

برای ثبت سایت مپ و یا نقشه سایت خود باید در قدم اول وارد اکانت کنسول جست و جو گوگل خود شوید. بعد از آن می توانید با مراجعه به قسمت Index و Sitemaps در سایدبار ، اقدام به ثبت سایت مپ برای وب سایت های خود کنید. با مراجعه به این قسمت می توانید لیستی از سایت مپ های ساخته شده خود را مشاهده کنید. برای تنظیم سایت مپ خود در گوگل تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن آدرس sitemap خود می باشد و بعد از آن با فشردن دکمه Submit می توانید سایت مپ خود را به گوگل معرفی کنید.

بعد از ایجاد سایت مپ و معرفی آن به گوگل باید از عملکرد آن مطمئن شوید. برای این کار بعد از اینکه گوگل فایل مورد نظر شما را بررسی کرد می توانید با مراجعه به قسمت Sitemap Report گزارشی از عملکرد سایت مپ خود را مشاهده کنید. اگر بعد از کلیک بر روی این قسمت با پیام “Sitemap index processed successfully” روبرو شدید ، یعنی گوگل با موفقیت فایل سایت مپ شما را بررسی و از آن استفاده کرده است. 

استفاده از sitemap برای شناسایی صفحاتی که ایندکس شده اند

یکی از ویژگی های بسیار خوبی که سایت مپ می تواند برای وب مسترها به دنبال داشته باشد ، اطلاعاتی است که sitemap ها ارائه می کنند. برای مثال با استفاده از سایت مپ ها می توانید ، مشخص کنید که چه تعداد از صفحات وب سایت شما توسط موتورهای جست و جو ایندکس شده اند و یا حتی می توانید تعیین کنید که چه صفحاتی برای موتورهای جست و جو ایندکس شوند و یا نشوند.

برای درک بهتر این موضوع ، فرض کنید که وب سایت شما 2000 صفحه داشته باشد ، اگر در کنسول گوگل خود مشاهده کنید که تنها 1000 تا از این صفحات ایندکس شده اند می توان فهمید که گوگل به 1000 تای دیگر از صفحات وب سایت شما اهمیتی نداده است و آن ها را ایندکس نکرده است. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما معمول ترین دلیل آن می تواند ، استفاده از محتواهای تکراری در این صفحات باشد که گوگل همگی این صفحات تکراری را یک صفحه دیده و یک بار آن را ایندکس کرده است. بنابراین با بررسی محتوای هر صفحه می توانید این مشکل را هم برطرف کنید.

افزودن سایت مپ به روبوت

یکی از مسائل مهمی که در طراحی سایت باید به آن توجه ویژه ایی داشته باشید ،  موضوع سایت مپ و روبوت می باشد. باید مطمئن شوید که هر دوی این فایل ها عملکرد مشابهی دارند و در واقع با یکدیگر سازگاری داشته باشند ، چرا که ممکن است در صورت وجود تناقض ، پیام های ضد و نقیضی برای گوگل ارسال شود که ربات گوگل را با سردرگمی روبرو خواهد کرد که این موضوع اصلا برای سئوی وب سایت مناسب نیست !

نکات تکمیلی در مورد استفاده و ایجاد سایت مپ ها

اگر وب سایت شما تعداد صفحات بسیار زیادی دارد به پیشنهاد گوگل باید سایت مپ های خود را به چندین فایل sitemap تقسیم کنید. از آنجایی که سایت مپ ها حداکثر می توانند 50 هزار لینک را در یک فایل پشتیبانی کنند ، اگر وب سایت شما بیش از این عدد لینک دارد باید حتما از چندین فایل سایت مپ استفاده کنید.

سایت مپ ها برای هر لینک تاریخی در نظر می گیرند ، اگر به صورت دستی اقدام به تغییر آن ها می کنید (در صورتی که محتوای جدیدی ایجاد کرده اید و یا محتوای خود را به روز کرده اید) توجه داشته باشید که زمان دقیقی را وارد کنید و تا جایی هم که می توانید این تاریخ ها را تغییر ندهید ، چرا که از چشم گوگل می تواند حرکت اسپمی در نظر گرفته شود که قطعا برای سئوی کلی وب سایت جالب نخواهد بود و  بر خلاف مفاهیم سئو میباشد.

با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله می توانید وب سایت خود را از لحاظ سئو بسیار بهبود یافته تر کنید و شاهد دریافت ترافیک ورودی بیشتر به وب سایت خود با ایجاد sitemap باشید .