گوگل آنالیتیکس

امروزه ابزارهای آنالیز کردن وب سایت ها ، بیش از گذشته از اهمیت برخوردار هستند. اگر اطلاعات خاصی از وب سایت خود نداشته باشید ، قطعا نمی توانید روند پیشرفت وب سایت خود را تحلیل کرده و پیشرفت قابل توجهی داشته باشید. یکی از ابزارهای رایگان انالیز کردن وب سایت ها ، گوگل آنالیتیکس می باشد.

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

به طور کلی گوگل انالیتیکس یک ابزار رایگان برای صاحبان وب سایت های اینترنتی است که با استفاده از آن می توانند اطلاعات بسیاری در مورد ترافیک های ورودی به وب سایت خود بدست آورند. ممکن است که هرگز اسمی از گوگل انالیتیکس نشنیده باشید اما این ابزار قدرتمند تقریبا برای هر نوع وب سایتی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و مزیت های بسیار خوبی برای صاحبان وب سایت ها به همراه داشته باشد چرا که قطعا صاحبان وب سایت ها به دنبال جذب مخاطب و ترافیک ورودی بیشتری هستند تا بتوانند کسب و کار و یا فروش خدمات پردرآمدتری داشته باشند.

همچنین گوگل آنالیتیکس میتواند به شما کمک کند سئو سایت خود را به وسیله آمار های بسیار دقیق به صورت زنده بررسی کنید. کمتر ابزار سئو در اینترنت چنین خدماتی را به صورت رایگان ارائه میدهد.

اهمیت گوگل آنالیتیکس

اگر برای وب سایت خود کمپین های تبلیغاتی مختلفی در فضای اینترنتی مانند تبلیغات شبکه های اجتماعی و یا تبلیغات در گوگل و یا در سایر وب سایت ها ، دارید معمولا مخاطبانی که از تبلیغات شما استقبال می کنند به صفخات اصلی وب سایت شما مراجعه خواهند کرد و اگر این داده های خام بسیار مهم و حیاتی را ذخیره نداشته باشید ، نمی توانید اطلاعات مفیدی از اکشن ها و عکس العمل های کاربران خود داشته باشید. گوگل انالیتیکس به شما کمک می کند که اطلاعات دقیقی از اکشن های کاربران در صفحات وب خود داشته باشید که می تواند نقاط قوت و یا حتی ضعف وب سایت شما را نمایان کند که توجه به این نقاط قوت و ضعف می تواند ترافیک ورودی بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند.

گوگل آنالیتیکس

چرا باید از گوگل انالیتیکس استفاده کنم ؟

به این نکته باید توجه داشته باشید که وب سایت شما نشانگر محیط و کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده شما در دنیای آنلاین می باشد ، بنابراین باید بتوانید نقاط ضعف و قوت وب سایت خود را بشناسید و آن ها را تقویت کنید. گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان می باشد که به صاحبان وب سایت ها و مشاغل آنلاین این اجازه را می دهد که بتوانند میزان تاثیرگذاری المان های مختلف وب سایت خود را بسنجند. نکته قابل توجه دیگری که می تواند شما را به استفاده از ابزار رایگان تحلیلی گوگل انالیتیکس ترغیب کند ، استفاده بیش از 50 میلیون وب سایت از این ابزار می باشد که رقم بسیار قابل توجهی می باشد و اگر تا به حال از این ابزار استفاده نکرده اید باید بگوییم که فرصت های بسیار خوبی برای بهینه تر کردن وب سایت خود را از دست داده اید !

چگونگی عملکرد گوگل آنالیتیکس

عملکرد گوگل انالیتیکس ، بسیار ساده و در عین حال قدرتمند و مفید می باشد به این صورت که ابتدا باید کد مخصوصی را در قالب وب سایت خود قرار دهید که معمولا این کد در قسمت اصلی وب سایت یعنی Index قرار داده می شود و هنگامی که کاربری وارد وب سایت شما می شود ، اطلاعات کاربر توسط گوگل جمع آوری می شود و هنگامی که کاربر از وب سایت شما خارج می شود ، این اطلاعات در اختیار سرورهای گوگل قرار داده می شود که با مراجعه به صفحه اصلی ابزار گوگل انالیتیکس می توانید اطلاعات بسیار مفیدی از کاربران خود در اختیار داشته باشید که در ادامه کار می توانید با استفاده از الگوریتم های مختلف داده کاوی ، اطلاعات مورد نیاز خود را از این داده ها بدست اوردید و یا خودتان شروع به تحلیل داده ها کنید.

چه اطلاعاتی می توان با استفاده از گوگل انالیتیکس دریافت کرد ؟

به طور کلی اطلاعاتی که از گوگل انالیتیکس می توان استخراج کرد به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول اطلاعاتی هستند که مربوط به قبل از ورود کاربران به وب سایت شما می شوند و دسته دوم شامل اطلاعاتی هستند که بعد از مراجعه کاربران به وب سایت شما توسط گوگل انالیتیکس ثبت می شوند.

اطلاعات پایه ایی و فردی هر کاربر

اطلاعات دسته اول یعنی اطلاعاتی که قبل از ورود کاربر جمع آوری می شوند می توانند شامل علایق ، سن و حتی مکان جغرافیایی باشند در این صورت شما می توانید به راحتی میزان ورود کاربران هدف خود به وب سایت را بسنجید و در مورد استراتژی های تبلیغاتی خود تجدید نظر و یا حتی آن ها را با قدرت بیشتری ادامه دهید. با استفاده از همین اطلاعات می توانید از تبلیغات گوگل برای هدف قرار دادن این کاربران استفاده کنید که نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت چرا که به جای هدف قرار دادن عده زیادی از کاربران ، می توانید تبلیغات خود را به کاربران هدف نشان دهید که این موضوع قطعا فروش و درآمد بیشتری را برای کسب و کار آنلاین شما به دنبال خواهد داشت.

اطلاعات عملکردی کاربران بعد از ورود به وب سایت

دسته دوم اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس برای تحلیل شما ثبت می کند ، به اطلاعات عملکردی کاربران مشهور می باشد. این اطلاعات شامل اطلاعات مختلف و مهمی می شوند که می تواند نقاط قوت و ضعف قسمت های مختلف وب سایت شما را مشخص کند. برای مثال یکی از اطلاعاتی که می توانید از گوگل آنالیتیکس بدست آورد ، میزان مدتی است که کاربر مشغول به استفاده از وب سایت شما بوده است ، همچنین می توانید اطلاعات مختلفی در مورد صفحاتی که کاربران مشاهده کردند نظیر صفحات اول و یا صفحاتی که کاربران از وب سایت شما خارج شدند ، مشاهده کنید. علی رقم اطلاعات پایه ایی و فردی هر کاربر که به سختی می تواند برای وب سایت شما تغییر کند ، اما اطلاعات عملکردی که کاربران بعد از ورود به وب سایت شما از خود به جای می گذارند می تواند به راحتی با تغییر عملکردهای وب سایت و یا قسمت های مختلف وب سایت تغییر کند و به همین راحتی می توانید بدانید که کدام یک از قسمت های وب سایت شما جزو نقاط قوت و کدام قسمت ها نیاز به تغییر دارند.

آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش گوگل آنالیتیکس

همانطور که اشاره کردیم به عنوان وب مستر باید حتما بتوانید از مزایای گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. اگر وقت کافی برای استفاده از این مزایا و یا تولید محتوا و یا حتی تغییر قسمت هایی از وب سایت خود را ندارید و یا تجربه این کار را ندارید ، می توانید با استفاده از افراد حرفه ایی در این زمینه ، وب سایت خود را تحلیل کرده و به روند پیشرفت وب سایت خود کمک بسیاری کنید. در ادامه قصد داریم به نکات مهم در مورد آموزش گوگل آنالیتیکس بپردازیم که می تواند کمک زیادی به شما در چگونگی عملکرد وب سایتتان کند.

چگونه گوگل آنالیتیکس اطلاعات جمع آوری می کند ؟

برای اینکه بتوان عملکرد و رفتار کاربران با وب سایت ها را جمع آوری کرد ، گوگل از چند خط کد جاوا اسکریپت استفاده می کند که با قرا دادن آن در صفحات وب سایت های خود می توانید اطلاعات مختلفی را از کاربران به ثبت برسانید. در هنگامی که صفحات وب سایت شما در حال بارگذاری هستند ، کد گوگل انالیتیکس به اجرا در می آید و درخواست هایی را به سرورهای مختلف مورد نظر ارسال می کند. در این حین اطلاعات کاربر مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. بعد از این مراحل و جمع آوری کلی اطلاعات ، کد گوگل آنالیتیکس کوکی های مورد نظر را بر روی مرورگر ذخیره می کند و به این نحو اطلاعات بین سرورهای گوگل و مرورگرهای کاربران رد و بدل می شود. اگر هنگام ورود به وب سایت های مختلف به پیام هایی که نیاز به تایید شما دارند می توانید این موضوع را بیشتر درک کنید. در واقع وب سایت های مختلف با گرفتن اجازه های مختلف از کاربران اطلاعات مختلف آن ها را مورد بررسی قرار می دهند و می توانند با استفاده از این اطلاعات به روند پیشرفت وب سایت خود کمک کنند.

پردازش داده های جمع آوری شده

بعد از مرحله جمع آوری داده ها ، نوبت به پردازش داده ها و دریافت اطلاعات مفید می باشد. گوگل آنالیتیکس بعد از جمع آوری داده های مورد نیاز از کاربران و مخاطبان ، آن ها را به اطلاعات و در واقع دانش تبدیل می کند. گوگل داده های مورد نظر را در فیلدهای مختلف قرار می دهد و اگر با فیلد آشنایی ندارید باید بگوییم که فیلد در واقع مشخصه ایی از داده می باشد برای مثال آدرس ایتنرنتی کاربر می تواند برای گوگل یک فیلد باشد. در آخر مرحله پردازش این فیلد ها به همراه فیلدهای دیگر توسط الگوریتم های مختلف گوگل مورد تحلیل و آنالیز قرار می گیرند و در آخر شما اطلاعات را به صورت نمودار و یا سایر راه های نمایش اطلاعات می بینید که می توانید با صرف تنها چند دقیقه آنالیز و تحلیل این اطلاعات ، به دانش بسیار خوبی از وب سایت خود برسید.

امکان تغییر روند جمع آوری اطلاعات

کار با آنالیتیکس

با استفاده از تنظیمات مختلفی که گوگل آنالیتیکس در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می دهد ، می توان روند جمع آوری اطلاعات گوگل را تغییر داد. قبل از جمع آوری اطلاعات ، می توانید تنظیمات مورد نظر و یا فیلترهای مورد نیاز خود را به گوگل معرفی کنید تا گوگل بتواند بهینه تر و متناسب با نیاز شما اطلاعات را جمع اوری کرده و آن ها را پردازش کند.

گوگل حتی فراتر از این موارد پیش می رود و به شما اجازه می دهد که بر روی اهدافی که مد نظر دارید متمرکزتر شوید ، برای مثال می توانید اطلاعات بیشتری راجع به مدت زمان فعالیت کاربران و یا حتی مدت زمانی که صفحه وب سایت شما را بررسی کرده اند ، بدست آوردید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید محدوده جمع آوری اطلاعات کاربران را محدود کنید و در واقع تنها اطلاعات کاربران مورد نظر خود که در یک منطقه خاص زندگی می کنند را جمع آوری کنید.

مهمترین اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس به وب مسترها ارائه می کند

همانطور که اشاره کردیم ، این ابزار رایگان گوگل ، اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار می دهد و در ادامه به بررسی مهمترین این اطلاعات می پردازیم.

میانگین مدت زمان حضور کاربران

 یکی از بهترین ویژگی هایی که ابزار گوگل آنالیتیکس به رایگان در اختیار وب مسترها قرار می دهد ، بررسی میانگین مدت زمانی است که هر کاربر در صفحات مختلف وب سایت شما اختصاص می دهد. این اطلاعات می تواند اطلاعات مهم دیگری را در اختیار شما قرار دهد. برای مثال می توانید بفهمید که کاربران چه میزان به مطالب مختلف شما علاقه مندند و می توانید میزان درگیری کاربران با مطالب خود را هم اندازه گیری کنید ، حتی می توانید میانگین سرعت خواندن صفحات خود را هم از این اطلاعات استخراج کنید.

ارجاع های کاربران

یکی دیگر از اطلاعات مفید گوگل انالیتیکس ، ارجاع های کاربران می باشد. اینکه بدانید کاربران شما از کدام وب سایت ها به وب سایت شما ارجاع داده می شوند می تواند بسیار مفید باشد. در بحث سئو و بهینه سازی قطعا لینک ها بسیار تاثیرگذار هستند و اینکه بدانید از کدام وب سایت ها ، لینک های با کیفیت دریافت می کنید می تواند گامی مهم در پیشرفت کاری آنلاین شما باشد. در واقع با استفاده از این ابزار می توانید لینک های با کیفیت را شناسایی کرده و این لینک ها را افزایش دهید و یا حتی می توانید لینک های بی کفیت را هم شناسایی کرده و آن ها را به لینک های با کیفیت تری تبدیل کنید.

 

علاقه مندی های کاربران

google analytics

امروزه اگر بتوانید در مورد علایق کاربران خود اطلاعات جامعی داشته باشید می توانید ، کسب و کار خود را به سمت علایق کاربران خود ببرید که این کار قطعا سود و فروش کسب و کار آنلاین شما را افزایش خواهد داد. گوگل آنالیتیکس این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید به راحتی علایق کاربران خود را شناسایی کرده و به سمت پیشرفت کسب و کار خود پیش بروید.

اگر به دنبال استفاده از گوگل آنالیتیکس به نفع کسب و کار خود هستید باید از همه ی امکانات این ابزار نهایت استفاده را ببرید که اگر تا به حال تجربه ایی در این زمینه نداشته اید ، می توانید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.